Interviu spausdintas savaitraštyje „Veidas“ (nr. 40), elektroinę versiją rasite čia.
„Galiausiai vis tiek lieka mokytojas ir mokinys“, – apie bandymus kaitalioti švietimo sistemą, kopijuoti kažkur pasaulyje pasiteisinusias jos detales „Veidui“ sako vienas iš keturių herojų. Kitaip nei herojais jaunuolių, baigusių užsienio universitetus, bet grįžusių mokytojauti ar kitaip kurti geresnio švietimo visiems, ir negali pavadinti. Tačiau nė vienas iš jų – nei tas, kuris atsimena rašiklio nuospaudas iš mokyklos, nei kitas, kurį supykdė, kad vaikai iš tikrųjų mokosi po pamokų, nei trečias, kuris darbe išklauso paauglių meilės istorijų, nesijaučia kažką paaukoję. Jiems mokytojo darbas – dar prestižas.
Gabija SABALIAUSKAITĖ
Unę Kaunaitę praėjusią savaitę į mokslus Kembridže, galima sakyti, išleido geradariai, patikėję merginos idėja Kembridžo universitete įgyti gerosios patirties ir įprasminti ją Lietuvos švietime. Dviejų knygų autorė į kelionę išsiruošė ne tik atvira naujoms žinioms ir įspūdžiams, bet ir su didele atsakomybe pateisinti lūkesčius tų, kurie prie kilnaus tikslo prisidėjo ketvirtadaliu magistrantūros studijoms reikalingos sumos.
Švietimo naujoves iš Kembridžo parveš į Lietuvą
Baigusi psichologijos ir socialinės antropologijos bakalauro studijas Škotijos Šv. Andriaus (St. Andrews) universitete, Kembridže U.Kaunaitė atrado studijas, kuriose psichologija dera su švietimu, ir suprato, kad naujomis švietimo srities žiniomis papildžiusi nemenką psichologijos žinių bagažą ji galės imtis prasmingų darbų Lietuvos švietimo sistemoje. „Supratau, kad tokios studijos būtų man artimos. Suvokus, kaip žmonės vystosi, kaip mokosi ir kaip šiuos procesus keičia aplinka ir kiti žmonės, būtų galima patobulinti švietimo procesus“, – savo užmojį paaiškina U.Kaunaitė.
Rašytoja, iš Škotijos sugrįžusi kaip „Kurk Lietuvai“ programos dalyvė, spėjusi padirbėti Vidaus reikalų bei Švietimo ir mokslo ministerijose, turėjo gerą planą. Ir bėdą – trūko pinigų.
Dalį 10 mėnesių magistrantūros studijoms reikalingos sumos (21 tūkst. svarų sterlingų) U.Kaunaitė susitaupė pati, dalį pridėjo viena bendrovė. Svajonių studijos atrodė dar arčiau ir kai gavo Kembridžo universiteto stipendiją. Kai nuo Kembridžo skyrė lėktuvo bilietas ir 7 tūkst. svarų sterlingų, rašytoja, paskatinta bičiulių, išdrįso paskelbti savo planą Lietuvoje dar ne itin populiarioje sutelktinio finansavimo (angl. crowdfunding) platformoje, kad visi, patikėję jos idėja, bet kokio dydžio pinigine parama galėtų prisidėti prie jos įgyvendinimo. U.Kaunaitės idėja patikėję rėmėjai surinko 4,5 tūkst. svarų sterlingų.
„Ilgai dvejojau, ar pradėti tokią akciją, bijojau neigiamo požiūrio, neva prašau išmaldos ar nesugebu pati užsidirbti mokslams. Bet išdrįsusi įsitikinau, kad tokių pavyzdžių reikia, nes po manęs atsirado žmonių, kurie prašė paremti panašias idėjas. Prisidėti prie tokių projektų yra būdas išreikšti pilietinę valią ir parodyti, kas visuomenei svarbu. Žinoma, kai apie tokią akciją paskelbi žiniasklaidoje, sulauki ir neigiamų komentarų. Vis dėlto pajutau naudą ne tik surinkusi pinigų, reikalingų studijoms, bet ir sulaukusi daug žmonių, dirbančių švietimo srityje, skambučių, kurie siūlė bendradarbiauti, kai grįšiu. Dėl žmonių palaikymo ir naujų ryšių mano įsipareigojimas pritaikyti Kembridžo idėjas Lietuvos švietime, padaryti tai, ką pažadėjau, tik dar labiau sustiprėjo, – sako Kembridžo magistrantė ir priduria, kad baisiausia būtų buvę nesurinkti nė kiek pinigų: – Tai rodytų, kad tavo idėja niekas nepatikėjo.“
Kaip studijų metu įgytą patirtį pritaikys Lietuvos švietimo srityje, rašytoja sako galėsianti patikslinti po metų. Kol kas ji svarsto, kad, be įvairių nevyriausybinių projektų, norėtų padirbėti ir viešajame sektoriuje, ten, kur priimami švietimui reikšmingi sprendimai. „Bet daug kas priklauso nuo aplinkybių. Nenorėčiau atsidurti tokioje vietoje, kur negalėčiau nieko padaryti. Tarkime, jei vadovui nepatiktų mano idėjos, nematyčiau savo darbo prasmės“, – tikina pašnekovė.
Verslininkas tapo savanoriu
Beveik 11 tūkst. eurų – tokią sumą už nuotolines švietimo lyderystės magistrantūros studijas Suomijoje sumokėjo Rygaudas Guogis. Paklaustas, ar lengva ranka atseikėjo šitiek pinigų, jis juokauja, kad galėjo nusipirkti automobilį, bet šis juk pasens. O dar blogiau, jei jis pats, būdamas senas, neturės nieko vertinga prisiminti iš savo darbų sąrašo. „Galima nusipirkti mašiną, brangų namą, parduoti kelis tūkstančius padangų, bet ar žmogus gali padaryti tik tiek? Aš noriu matyti savo darbų prasmę“, – užmojį dirbti dėl kokybiškesnės švietimo ateities paaiškina R.Guogis.
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto bakalauras dirbo nuo pirmo kurso, bet darbai nebuvo susiję su švietimu, nebent išskyrus patirtį mokymų įmonėje. Vėliau R.Guogis pradėjo nuosavą verslą, vienoje įmonėje pardavinėjo medieną Saudo Arabijos rinkai, o štai kelią į švietimą pradėjo nuo savanorio darbo projekte „Kitas variantas“.
Šiandien R.Guogis vargiai gali nusakyti, kokios yra jo pareigos. Formaliai jį galima pristatyti kaip vieną iš penkių švietimo entuziastų, 2013 m. įkūrusių VšĮ „Kuriančios bendruomenės“. Dabar daugiausia jėgų R.Guogis skiria naujam projektui „Mokytojų mokykla“ ir įvairiausią veiklą derina su nuotolinėmis magistrantūros studijomis Juveskiulės universiteto Švietimo lyderystės institute Suomijoje. Pašnekovas paaiškina, kad siekti Suomijos universiteto magistro laipsnio švietimo srityje nusprendęs neatsitiktinai: suomiškos mokyklos yra arčiausiai tokios mokyklos, kokia ji turėtų ir galėtų būti, koncepcijos.
Taigi R.Guogis kartu su bendraminčiais, švietimo sistemos dalyviais įvairiausiais būdais ieško atsakymų į klausimus, kaip sukurti geresnę mokyklą visiems. Dar tik pradėjęs savanoriauti, kaip „Kito varianto“ mentorius, R.Guogis supyko sužinojęs (o prisiminęs savo mokinio patirtį ir pats suprato), kad mokiniai, pusę dienos atsėdėję suole, iš tikrųjų mokytis pradeda tik po pamokų. „O Suomijos mokyklos turbūt yra panašiausios į tokias mokyklas, kokios jos ir turėtų būti, – sako pašnekovas. – Jei kalbame apie dabartines studijas, man labai patinka, kad visi dėstytojai yra dirbę mokyklose, jie žino, kas ten vyksta, o ne dėsto tai, ką yra kažkada seniai matę.“
R.Guogis netrunka įrodyti, kad jo lektoriai nenutolę nuo realybės, ir įjungia vienos paskaitos įrašą. Jame matyti, kad dėstytojas tiksliai apskaičiuoja, kiek valandų per savaitę mokyklose dirba suomių kalbos ir literatūros mokytojai.
Suomijos švietimo sistemos sėkmės paslaptis įspėti bandantis R.Guogis toli gražu nenusivylęs lietuviškąja sistema. Nuolat lankydamas mokyklas ir konsultuodamas pedagogus jis tikina sutinkantis „superinių“ žmonių. Pavyzdžiui, mokyklų bendruomenėms reikia ir tokių narių kaip 1934 m. gimusi bibliotekininkė, visą gyvenimą dirbusi mokytoja.
„Mes turime tokios energijos, kokios Suomija neturi, todėl turime ir didelį potencialą. Jei pradėtume šalinti esmines problemų priežastis, o ne kariautume su pasekmėmis, padarytume labai daug. Kol į švietimą nemesime visų išteklių – pinigų, talento, intelekto, kol mokytojo profesijai negrąžinsime smetoninio prestižo, tol nieko nebus. Galima kaitalioti programas, bandyti vieną, antrą, bet galiausiai vis tiek lieka mokytojas ir mokinys“, – aiškina R.Guogis.
Visą publikacijos tekstą skaitykite savaitraštyje “Veidas”, pirkite žurnalo elektroninę versiją internete http://www.veidas.lt/veidas-nr-40-2015-m arba užsisakykite “iPad” planšetiniame kompiuteryje.